(senast uppdaterad 2021-03-04, 15:00)
På grund av att situationen gällande Covid-19 viruset ändras konstant är det extra viktigt att man som resenär tar stort ansvar inför och under resan.
Av förklarliga skäl är detta utom vår kontroll, varför vi vill påminna alla resenärer att själva ta reda på vilka lokala restriktioner och regler som gäller för det land och den destination du är på väg att besöka.
Undersök noga vad som gäller
– inför avresan (t.ex. inrese-regler, online-registrering, visum, tester, vaccinationer och/eller hälsodeklaration),
– på resan (t.ex. vilka regler som gäller på flygplan och flygplatser),
– på resmålet (t.ex. krav på munskydd, social distansering, karantän och/eller tester), samt
– inför hemresan (t.ex. utrese-regler, tester, hälsodeklaration, eventuell karantän vid hemkomst).
Aktuell information kan fås på t.ex. https://reopen.europa.eu/sv , på ambassadernas och flygbolagens websidor samt nedan under fliken ”Viktig information”. Notera att lokala regler kan variera beroende på din nationalitet.
Observera att förutsättningarna på destinationer och hotell kan förändras mellan bokningstillfället och avresedatumet.
Om din resa inte omfattas av det du kan läsa på denna sidan kommer den, som läget är nu, att ske som planerat.
Vi tar hand om alla ärenden som kommer in, och vi gör det, utan undantag, i en tydlig och juridiskt prioriterad ordning:
Alla som påverkas kommer att kontaktas av oss, direkt och personligen – det garanterar vi.
Alla beståndsdelarna av er resa förskottsbetalades av oss i samband med att ni slutförde er bokning, och normalt återbetalas inställda resor från leverantörerna snabbt – men som alla blivit varse är detta inte ett normalt läge, utan dess raka motsats.
De flesta hotell och flygbolag håller i denna extrema situation tillbaka återbetalningarna till resebolagen, däribland TripX, och eftersom dessa betalningar styr resebolagens möjligheten att ersätta kunderna, är det tyvärr mycket svårt att förutse när er återbetalning kan ske. Det vi kan förutse, är att det kommer att ta avsevärt mycket längre tid än normalt innan vi kan behandla ärenden gällande återbetalning för inställda/avbokade resor.
Vi beklagar detta och ber om överseende och förståelse.
Om ni får erbjudande direkt av flygbolag eller hotell gällande att boka om flygresa eller hotellvistelse som är en del av en paketresa ni köpt av oss, var då medvetna om att ombokning på egen hand resulterar i att köpeavtalet med oss bryts.
Om ni accepterar sådant erbjudande, eller erbjudande att konvertera hela eller del av paketresa (t.ex. flygresa eller hotellvistelse) köpt av oss, till poäng, presentkort eller annat värdebevis med annan leverantör än oss, då är ni inte är berättigade återbetalning i någon form av den resa ni köpt av oss.
Resor med avbeställningsskydd
Normala avbokningsvillkor. Akut sjukdom som skall verifieras med läkarintyg. Dock så finns det ingen tidsgräns för uppvisande av läkarintyget. Återbetalning sker efter att regelrätt läkarintyg inkommit till TripX.
Vi rekommenderar alla resenärer att undersöka det reseskydd som ingår i er hemförsäkring. Vänd er till ert försäkringsbolag för specifik information.Allmän information finner ni här:
https://www.konsumenternas.se/forsakring/resa/om-reseforsakringar
Om ni köpt till ERVs reseförsäkring när ni bokade er resa, finner ni information om vad som ingår här: